fredag 28 maj 2021

Bra fiske

 Denna vecka har jag kört 2 pass nere vid Landsort. Första passet var i Tisdags då jag körde själv från 7-13 ungefär. Det var rätt stökigt pga vinden men gick rätt bra att ligga på västsidan av Öja. Det kom lite spridda fiskar under fm. På väg längs Öja åker jag på ett kanonhugg på sprutspöet på en Fk Custom grisblänkan. Fisken hoppar ett antal gånger och drar sedan iväg 100m. River ena djupriggen när det drar iväg på ett ytspö tacklat med Hasslö spigget 100g bly. Dubbelhugg!!! Kul emn vad gör man när man är själv. Upp med andra riggen och börja drilla fisk. Får upp den mindre av dom rätt snabbt, ca 7 kg. Sedan börjar en utdragen fight . Försöker styra med vinden för att kunna håva fisken men den stannar och tjurar vid 25 m. Autopiloten tappar flera gånger styrningen pga hård vind. Fisken går in i flera ytspön varav ett går in i propellern. Till sist får jag in fisken i håven och den är runt 10 kg. Men fightade som en 15+ lax. Alla linor som satt fast påverkade säkerligen att den blev tyngre. Nu är allt ett enda trassel och tiden har tagit slut och jag ligger 3nm från där fiskarna högg. Så bara att dra hem och reda ut allt. Grymt kul att landa båda fiskar men jag ska aldrig fiska själv igen om det blåser mkt. Det är för omständligt om det hugger.Tyvärr inga bilder från denna dag


Andra passet igår var det jag och Janne Sävås som kom ner på onsdag kväll och sov vid bryggan på Torö. Efter lite meckande på morgonen började vi lägga i grejer vid 6.45. Förhoppningarna är höga då min kompis Utte dagen innan har 8 kontakter och landar 3 st med 15,7 på topp. Dessutom får han ett 4-hugg! Landar en av dom och en tar sälen. När vi kommer till bredgrund får vi dubbelhugg på djupriggen på Ismo magnum svart silver söders på 10 m samt Petter special på 7 m. Jannes fisk drar iväg ut till 150 m och stannar sedan. Jag drillar min men ser i ögonvrån hur det skummar till 150m ut från båten och det blir tvärstumt för Janne. Säljäveln har tagit laxen. Bara att hålla emot tills linan går av, vilket den gör efter en stund. Hoppas sälen sväljer skeden och dör! Jag har inget emot sälar men det finns allt för många just nu. De saknar föda för det trålas för mkt strömming. Dom börjar ju tom komma in i Mälaren. Janne får ta över min fisk och den landar vi efter en stund. Janne drillade det mesta så det blir hans lax. Nytt pb på 10 kg blankt och Lotta får lax på sin 60-års fest! Förhoppningar om flera hugg är högar men sedan händer inget mer, varken för oss eller för andra. Det blåser allt mer och regnar en del så när vi bryter vid 17 tiden känns det helt rätt. Gick inte att fiska vettigt på slutet pga vinden. .




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar